February 07, 2018

GANTUNG 2 BY NADIA KHAN

GANTUNG: 2

SINOPSIS
Sambungan novel bestseller GANTUNG
Dia membuka nota tu dan menunjukkannya pada Gibbs; KJ turut menjenguk.
“What does this mean?” tanya Gibbs.

“Tak tahu. Mungkin... apa yang aku pernah buat kat sekolah?”

“Seriously, Ray... takkan kau rasa ni ada kena-mengena dengan sekolah?”

“Melainkan kau ada buat benda lain yang kitorang tak tahu,” sampuk KJ.

Kalau bukan tu, aku kena mengaku semua kesalahan aku. Kesalahan yang mungkin aku buat secara tak sengaja atau di bawah sedar. Kesalahan yang aku buat lepas dah tinggalkan SMCGT – dan aku jadi manusia heartless yang tak lagi korang kenal...  

GENRE
Seram, persahabatan

-----

Novel ni lebih mengisahkan tentang hidup Khalil/Ray, sebab dia je hidup. Dia mengalami depress selepas kawan-kawannya mati di depan mata dia sendiri. Dia seorang director terkenal dan agak menjengkelkan bagi pelakon-pelakon. One day, dia kenal culik dengan seorang lelaki yang dia tak kenal, tetapi lelaki tu kenal dia sebab lelaki tu rasa Khalil punca adiknya, Mika, mati. Mika seorang stuntman yang dah nak bersara tetapi terima tawaran Khalil sebab dia minat sangat dengan Khalil. Disebabkan kematian Mika, lelaki tu depress dan sakit hati tengok kehidupan Khalil yang tenang. Khalil pula masih ditemani oleh roh kawan-kawannya. 

Pada I, cerita dia biasa je, mungkin expectation I tinggi sebab novel pertama seronok. Kali ni dia lebih kepada kisah hidup Khalil. Persahabatan mereka sangat kuat. The Musketeers. 

Khalil ni sebenarnya tak boleh move on sebab kawan-kawan dia mati, sebab tu la roh kawan-kawan dia masih bersamanya. Masa dia kena culik, penculik tu buat dia sedar tentang kehadiran roh kawan-kawannya tu cuma menyeksa kawan-kawannya sendiri. Kehadiran lembaga yang menyerupai Troll pun buat dia sedar yang dia kena move on dan lepaskan kawan-kawannya. Walaupun dia selesa dan happy bila kawan-kawannya ada, dia tetap kena lepaskan roh mereka supaya mereka tenang.

RATING
★★★ (3.5)

Annyeong, chingu ! Terima kasih kerana meluangkan masa di blog ini.

11 comments:

  1. I personally love both.. But I would agree yg the first book is way better than the second one..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah right the first book is more interesting than the second book.

      Delete
  2. Macam tragis dan sadis jugak jalan ceritanya. okay berminat nak baca yang 1st tu.

    ReplyDelete
  3. aduhh...kisah roh dan move on ni mmg pasti bila baca rasa tertekan..sama mcm Umi tgk movie The Others lakonan Nicole Kidman masih teringat2 dan rasa sesak dada..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't worry yg ni tak buat kita sesak dada hehe.

      Delete
  4. TT jujonyaa, saya rasa gantung 2 agak bosan sikit pada awal-awal cerita tu tapi atleast ending dia takdelah macam buku fixi lain..apa pun saya tetap suke ending dia.. bile dah start troll muncul tetibe tu dah start rasa best.. TT hehehe..

    ReplyDelete
  5. Saya belum lagi baca buku yang ke 2. yang first da. mmg best. Tengoklah kalau sy nak sambung beli yg ke 2 atau tidak. masih berfikir sampai skg

    -saya follower ynag ke #243

    http://www.imaginasiklasik.com/2019/01/11-manusia-ada-dua-jenis-bercakap-atau.html

    ReplyDelete
  6. Baru nak baca yang first wei~~ sorry la tertinggal kereta api. HAHA

    ReplyDelete